LUC

DE

JONGHE

 

KUNSTSCHILDER - PORTRETTIST - MIDDELKERKE - BELGIň

Deutsch

 

 

 

   

    

 

 

 

 

 

         CREATIES

 

 

 

 

 

  

 

                 

 

 

  kleur zwart / wit portret  speciaal  opdracht verkoop & garanties

 

       CONTACT contact & nieuwsbrief adres & route stratenplan

 

                 INFO biografie exposities naakt sitemap links

 

     PROMOTIE

     online verkoop

     info film

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOP


Monitored by BelStat - Your Site Counts
 

©

 

 

                                                                                                        De taal van het naakt.

Evolutie van  naakt in het algemeen.                                                                                                      Naaktmodel, modemodel, fotomodel, kunstenaarsmodel.                                                                                               Naakt poseren.

Naakt... de eeuwige taal in de plastische kunst.

 

FranÁais
 
English

Nederlands

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Evolutie van  naakt in het algemeen.

Hot links: topless zonnen

In vele gemeenschappen in warme klimaten was naaktheid, of bijna naaktheid, de standaard praktijk zowel voor mannen als voor vrouwen, tot de komst van de Westerse cultuur. In bepaalde Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse culturen waren de mannen geheel naakt, met uitzondering van een touw rond hun middel. Met dit touw vond men zich adequaat gekleed om te jagen of om aan groepsbijeenkomsten deel te nemen. Zonder het touw, vonden zij zich naakt. Bij een aantal stammen op Nieuw-Guinea dragen de mannen alleen een peniskoker. Hoewel deze koker het zicht op de penis zelf verbergt, zien zij er van grotere afstand uit als een grote fallus in erectie. Een man zonder koker, werd echter bezien als schaamtevol naakt. Ook onder de Chumash-indianen in zuidelijk CaliforniŽ waren de mannen gewoonlijk naakt, en de vrouwen meestal topless.

Ook de oorspronkelijke Amerikanen in het Amazonegebied liepen over het algemeen naakt, of bijna naakt. Bij veel stammen was de enige kleding die de mannen droegen een middel om de voorhuid van de penis dicht te klemmen. Andere indianenstammen vermeden echter naaktheid. Zo zorgden de Quechua ervoor behoorlijk bedekt te blijven.

Over het algemeen is men het erover eens dat de eerste mens van nature naakt leefde. Antropologen hebben het beeld dat mensen in eerste instantie dierenhuid of plantaardig materiaal gingen gebruiken om zichzelf tegen het klimaat te beschermen, vooral vanaf het moment dat de eerste mensen migreerden naar andere klimaatgebieden. Vanuit bijbels standpunt ziet men dat de eerste mensen, Adam en Eva, na het eten van de vrucht, zich gingen schamen, waarna zij zich bedekten met vijgenbladeren. Deze vijgenbladen (die met wat fantasie de vorm van een penis met scrotum vertonen) werden dan ook vaak in de kunst gebruikt om de geslachtsdelen af te dekken. Naaktheid zelf was dus geen zonde, maar inmiddels wordt het door gelovige mensen wel zo bekeken, en ontstond het westerse taboe op naaktheid.

In andere culturen is de houding tegen naaktheid echter verschillend.

 

 

 

In de vroege Griekse oudheid was naaktheid min of meer geaccepteerd. In het Helleense Griekenland en Rome werd publieke naaktheid geaccepteerd in publieke baden en bij sportwedstrijden. Het Griekse woord gymnasium  betekent een plek waar je naakt kan zijn.

Bij vele sportevenementen werden vrouwelijke toeschouwers echter niet toegelaten, met uitzondering van Sparta. Het was bovendien een vernederende straf om iemand uit te kleden en zweepslagen te geven op een openbaar plein.

 

In de 6e eeuw deed de preutsheid meer opgang. Benedictus van Nursia schreef voor dat monniken geheel gekleed moesten slapen. Tot aan het begin van de 8e eeuw werden christenen in West-Europa in naakte toestand gedoopt, als Adam en Eva voor de zondeval. In de Karolingische tijd verdween deze gewoonte en kreeg naaktheid een seksuele bijbetekenis die het voorheen niet had. Tegelijkertijd werd Christus tijdens de kruisgang voortaan afgebeeld in een lange tuniek, het colobium.

Europese mannen droegen lange tunieken tot aan de 15e eeuw. Vanaf dat moment verscheen kleding die de genitaliŽn weliswaar bedekte, maar tegelijk de aandacht erop vestigde, zoals strakke broeken.

In het Victoriaanse tijdperk werd openbare naaktheid geheel niet meer getolereerd. Zelfs objecten die vaag menselijk waren moesten worden bedekt. Bijvoorbeeld vond men het niet netjes als tafelpoten onbedekt bleven. Meubels kregen een soort rokjes aan om de poten te bedekken. Op de stranden kwam een scheiding tussen mannen en vrouwen.

In de 19e eeuw was naaktheid in de Franse Salonkringen acceptabel, zolang het om een "klassieke" setting ging. In het begin van de 20e eeuw was het indecent op sommige stranden als de mannelijke tepels zichtbaar waren. De wollen badpakken, zeker als ze nat waren, verborgen echter de mannelijke vormen geheel niet.

Vanaf het midden van de twintigste eeuw werd naaktheid langzamerhand meer geaccepteerd, in eerste instantie thuis, later steeds meer in het openbaar.  In sommige delen van de wereld, waaronder West-Europa, is het geheel geaccepteerd om topless op het strand te liggen.

 

 

 

 

Naaktheid wordt door de ťťn geassocieerd met lichamelijke (vaak vrouwelijke) schoonheid en door de ander in verband gebracht met seksuele gevoelens.                                                                                    Voor velen is het zien of tonen van de mannelijke geslachtsorganen daarom nog een groot taboe, omdat deze vooral met seksualiteit in verband worden gebracht.

Het commercieel naakt is in onze maatschappij daarentegen algemeen aanvaard. In de vele reclame-uitingen op TV, of in bushokjes maken de adverteerders van het geldende taboe gebruik om met steeds meer naakt de aandacht voor hun product te trekken.

In ballet wordt soms ook naakt opgetreden als bijzondere vorm van expressie.

In de 20e eeuw is het georganiseerd naturisme opgekomen waar niet alleen het naakt zijn belangrijk is maar ook het wederzijds respect. Vaak wordt deze groep ten onrechte nudisten genoemd die slechts het naakt recreŽren als een ideaal zien

Om te voorzien in de groeiende behoefte aan naaktrecreatie worden steeds meer openbare terreinen voor deze vorm van recreatie opengesteld zoals naaktstranden aan zee en openbare zwemgelegenheden.                      

Foto

Veel naturisten voelen zich vandaag  naturist van een nieuwere generatie en voelen zich niet meer thuis in de historisch gegroeide situatie. Ze willen naturisme vrijer kunnen beoefenen, op meer locaties i.p.v. enkel op de afgeschermde domeinen. Ze streven naar een meer algemeen aanvaarde houding t.o.v. naturisme. Men heeft minder de behoefte zijn naturisme te laten stoelen op filosofische overtuigingen zoals verbondenheid met de natuur. Men vindt naakt gewoon prettiger en wil terugkeren naar het oude nudisme of de naaktrecreatie zonder de zogenaamde naturistische meerwaarde.

 

 

Men gaat zelf zover dat op kruispunten, die voor de veiligheid in eerste instantie overzichtelijk zijn ingericht, dominante reclamezuilen worden neergezet met bewegend naakt die de aandacht van de bestuurder voor het verkeer afleiden.

 

In de thuissituatie is naaktheid in veel gezinnen echter vrij gewoon. Naaktheid in een sauna, ook een gemengde sauna, wordt volledig geaccepteerd en gezien als een vorm van "functioneel naakt".             
Het zich naakt vertonen in het openbaar wordt soms ook als een uitdaging gezien.  Bij streaking rent men daarbij voor anderen onverwacht naakt over straat. Soms wil men mensen choqueren of doet men het uit opwinding, bijvoorbeeld exhibitionisten.

 

 

 

 

 

                           

                        

       

 

De taal van het naakt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is het schouwspel van de mens in zijn meest essentiŽle vorm Ė van oog tot oog, van huid tot huid. Zonder omwegen, zonder tussenkomst.

In onze cultuur wordt het naakt meestal gebruikt om sensualiteit, erotiek of seksualiteit te suggereren. Hoewel dat natuurlijk een belangrijk deel is van het menselijk leven, blijft het er uiteindelijk toch maar een deel van.

Bij het plastisch naakt als kunstvorm probeert men met een naaktportret juist te komen tot een portrettering die verder gaat dan de erotiek of de seksualiteit. In een artistiek naaktportret komen dieper liggende aspecten van het menselijk bestaan aan bod: levenskracht, angst, hoop, sterfelijkheid, vrijheid enz.  

Het zijn vage, nietszeggende woorden als je ze neerschrijft. Het zijn woorden die ellenlange verhandelingen kunnen inspireren en die door de eeuwen heen filosofen hebben aangezet tot diepzinnige studies, maar eigenlijk kom je er maar iets van te weten als je ze in een mens geÔncarneerd ziet.